مراحل اجرای نظام ارزیابی کیفیت
ردیف | پیشگام اجرای ارزیابی در دانشکدهها |
الف- فرآیند تشکیل کمیته ارزیابی دانشکده | |
1 | انتخاب چند نفر از اعضای دانشکده (حقوقی و حقیقی) جهت عضویت در کمیته ارزیابی دانشکده |
2 | صدور ابلاغ عضویت اعضای کمیته توسط رئیس دانشکده |
3 | انتصاب یک نفر از اعضا (ترجیحا معاون آموزشی یا پژوهشی) به عنوان رابط تخصصی و دبیر کمیته |
4 | انتصاب یک نفر از کارشناسان دانشکده به عنوان رابط فنی کمیته |
5 | انتصاب یک نفر از دانشجویان (ترجیحا دکترا و علاقه مند به ارزیابی کیفیت) به عنوان رابط دانشجویی کمیته |
6 | ارسال ابلاغ اعضای کمیته ارزیابی دانشکده به مرکز ارزیابی کیفیت |
نکات | |
1 | تعداد اعضا حسب بزرگی دانشکده و تشخیص رئیس دانشکده تعیین می شود. |
2 | مدت عضویت اعضای کمیته، یکسال است. |
3 | رئیس دانشکده، رئیس کمیته ارزیابی است و کلیه فعالیت ها زیر نظر و با مسئولیت ایشان صورت می گیرد. |
4 | در دانشکده های زیر مجموعه پردیس، رئیس دانشکده به طور معمول با رئیس پردیس هماهنگی لازم را به عمل می آورد. |
5 | مسئول دفتر رئیس دانشکده مشخصات اعضای کمیته و خود را به مسئول دفتر مرکز ارزیابی کیفیت ارسال می کند. |
6 | برای هر یک از اعضای کمیته ارزیابی و مسئول دفتر رئیس دانشکده، حساب کاربری در سامانه سمتا ایجاد می شود. |
7 | سایر اطلاعات لازم در خصوص گام های بعدی ارزیابی در سامانه سمتا (سامانه مستندات و تعاملات) درج شده است. |
ر | ب- وظایف کمیته ارزیابی دانشکده |
1 | تنظیم تقویم سالانه جلسات کمیته |
2 | گردآوری آمار و اطلاعات دانشکده با استفاده از سامانه هوش سازمانی و اقدام برای اصلاح و یا تکمیل آمار |
3 | طرح و بررسی شاخص های ارزیابی و تعریف اقدامات برای ارتقای شاخص ها |
4 | تنظیم صورت جلسات و گزارش فعالیت ارزیابی دانشکده و ارسال آن ها به مرکز ارزیابی کیفیت |
5 | تبت تمامی تعاملات و درج مستندات در سمتا (سامانه مستندات و تعاملات) |
6 | نظارت بر انجام ارزیابی و بررسی گزارشات مربوط |
ج- اقدامات مرکز ارزیابی کیفیت | |
1 | ایجاد حساب کاربری و دسترسی به سامانه سمتا (و ساد) برای اعضای کمیته ارزیابی دانشکده |
2 | پشتیبانی از فرآیند ارزیابی و پایش تعاملات |
3 | تنظیم گزارش در باره میزان فعالیت کمیته در دانشکده و نیز در سمتا |
4 | طرح و بررسی گزارشات در کمیته ها و شوراهای مربوط |
5 | ارسال و ارائه گزارش فعالیت دانشکده به ریاست دانشگاه |
6 | درج نمایان نحوه فعالیت دانشکده در سمتا |
7 | ارائه کارگاه توجیهی ارزیابی (در صورت نیاز) |
د- شورای ارزیابی رؤسای دانشکده ها | |
1 | رؤسای دانشکده ها عضو شورای ارزیابی رؤسای دانشکده ها هستند. |
2 | پیشنهاد عضویت رئیس دانشکده در شورا توسط رئیس مرکز به ریاست دانشگاه |
3 | صدور ابلاغ عضویت در شورا توسط ریاست دانشگاه |
4 | این شورا به طور معمول در دوشنبه های اول هر ماه یک جلسه برگزار می کند. |
5 | دستور جلسات شورا (و سایر مستندات و تعاملات) در سامانه سمتا درج می گردد. |
ردیف | گام های اجرای ارزیابی یکپارچه کیفیت |
الف | گام اول: بسترسازی (مسئولیت: مرکز) |
1 | تدوین برنامه ارزیابی کیفیت دانشگاه |
2 | بررسی برنامه در کمیسیون تخصصی شورا |
3 | تصویب برنامه ارزیابی در شورای ارزیابی کیفیت دانشگاه |
ب | گام دوم: آمادگی (مسئولیت: دانشکده) |
1 | تشکیل کمیته ارزیابی دانشکده و انجام وظایف (رک. پیشگام ارزیابی) |
2 | طرح برنامه ارزیابی در شوراهای دانشکده و جذب مشارکت همگانی (مدیران، اعضای هیأت علمی، کارکنان، دانشجویان، دانش آموختگان، کارفرمایان دانش آموختگان) |
ج | گام سوم: عملیاتی (مسئولیت: مرکز) |
1 | مکاتبه با واحد و ارسال برنامه ارزیابی |
2 | انجام ارزیابی الکترونیکی دانشگاه (سامانه ساد) |
3 | تنظیم و تدوین ارسال گزارش ارزیابی به ریاست دانشگاه (کمیسیون تخصصی و شورای ارزیابی کیفیت دانشگاه) |
4 | ارسال نتایج ارزیابی به دانشکده (با اجازه ریاست دانشگاه) |
د | گام چهارم: ارتقای کیفیت (مسئولیت: دانشکده) |
1 | تدوین برنامه ارتقای کیفیت دانشکده |
3 | تدوین برنامه اقدام برای رسیدن به شاخص های دانشگاه و استانداردهای تعریف شده |
4 | اجرای برنامه اقدام |
5 | ارسال گزارش اقدامات به مرکز |
6 | ثبت همه اقدامات در پودمان مربوط (تالار و پوشه) در سمتا |
ه | گام پنجم: تکرار فرآیند ارزیابی (مسئولیت: دانشکده / مرکز) |
1 | بهینه سازی فرآیندها و تکرار ارزیابی |